Held op sokken - Reisverslag uit Kingaroy, Australië van Sanne Hermans - WaarBenJij.nu Held op sokken - Reisverslag uit Kingaroy, Australië van Sanne Hermans - WaarBenJij.nu

Held op sokken

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

14 Maart 2015 | Australië, Kingaroy

Hallo allemaal!

Hier weer een verslag van wat ik afgelopen week allemaal heb meegemaakt. Zondag heb ik een rustige dag gehad. Overdag heb ik wat aan mijn verslag gewerkt en aan het einde van de middag ben ik met de zoon van Wil een rondje op de quads gaan rijden om de kapotte heining te maken. Ik heb een snelcursus heining maken in de bushbush gehad, altijd handig! Ook zijn we op zoek gegaan naar kangoeroes, maar wanneer je ze zoekt kom je ze natuurlijk niet tegen helaas…

Maandag heb ik gezien hoe dat de potjes met sperma worden gemaakt waarmee de zeugen en gelten worden geïnsemineerd. Erg interessant er komt een hoop precisie werk in het laboratorium aan te pas. Dinsdag hebben we een normale werkdag gehad en aan het einde van de middag was de auto klaar bij de monteur. We hebben deze opgehaald en zijn gelijk boodschappen gaan doen. Ondertussen belde een vriend van Wil waar hij was. Deze vriend kwam naar een koffieshop in het winkelcentrum en daar hebben we lekker op het terras gezeten. Op de weg terug is het me dan eindelijk gelukt, ik heb wat kangoeroes op de foto gekregen!

Woensdag hebben we de dagelijkse werkzaamheden weer gedaan, daarna moest er geteld worden hoeveel vleesvarkens er weg kunnen maandag. Er wordt dan met een spuitbus door het hok gelopen en je streept de dieren aan waarvan je denkt dat ze tussen de 95 en 105kg wegen. Dat is toch behoorlijk lastig! Donderdag is het speendag, een drukke dag dus. Na het spenen worden alle lege kraamhokken met de hoge drukspuit schoongemaakt. De medewerker had met de hogedrukspuit op zijn voet gespoten en dacht dat hij door de kracht van de straal gebroken was, naar het ziekenhuis dus! Ik ben samen met hem naar het ziekenhuis in Kingaroy gereden. In de ziekenhuizen hier is het niet veel beter gesteld dan in Nederland, we hebben ruim een uur moeten wachten voor we aan de beurt waren. In de onderzoekskamer moest hij eerst op een weegschaal gaan staan, vervolgens werd zijn bloeddruk en zijn temperatuur gemeten, ik vraag me af of iemand met een ‘gebroken’ voet nu echt zwaarder is, koorts of een verhoogde bloeddruk heeft… ;p Omdat de dokters het toch niet helemaal vertrouwden hebben ze een foto van zijn voet gemaakt, maar zoals we al dachten was hij niet gebroken.

Ik heb hem teruggebracht naar het bedrijf en vanuit daar is hij naar huis gereden. Maar met die paar uur in het ziekenhuis was het werk nog niet gedaan, maar gelukkig waren de stallen al wel schoongespoten. Uiteindelijk zijn we anderhalf uur langer bezig geweest dan normaal, maar toen was het ook afgewerkt. Eenmaal terug thuis kreeg ik de schrik van mijn leven, er lag een slang! En wel niet zo’n kleine ook, hij was zeker 30cm lang en 1,5cm breed ;p Oftewel ik heb voor het eerst een slang gezien en het viel reuze mee! Vrijdag hebben de hoognodige dingen nog gedaan op het bedrijf zodat we gewoon om 12 uur klaar waren in de stal.

Zaterdag zijn we op tijd begonnen in de stal, zodat we op tijd konden vertrekken richting Dalby. Daar moesten de quads naartoe voor wat reparaties (helaas geen rondje op de quad dus dit weekend;)). Daarna zijn we doorgereden naar een parkje gelegen langs de Bunya Highway waar ontzettend veel vrachtverkeer langs komt. Daarna hebben we geluncht in een koffiecorner en wat gebak gehaald bij een nabij gelegen bakkerij. Nu hadden we natuurlijk al een hoop grote vrachtwagens gezien, maar nog geen grote trekkers, dus zijn we naar de John Deere en de New Holland dealers gereden en hebben daar een paar mooie foto’s van het materiaal gemaakt! Onderweg kwamen we langs een bedrijf dat tweedehands machines verkocht en daar stond een gigantische shovel op de plaats!

Het gebak hadden we niet voor niets meegenomen, want we gingen op bezoek bij vrienden van Wil, genaamd Andrew en Michelle. Andrew is een akkerbouwer, hij heeft ruim 4000 hectare in bezit en zijn vrouw Michelle is mede-eigenaar van een agrarisch boekhoudkantoor. Toen we er aankwamen was Andrew een eindje verderop aan het oogsten, samen met zijn vrouw zijn we er heen gereden. Ze waren de sorchum aan het combinen. Sorchum is een graansoort, maar zul je niet in Nederland vinden vanwege het te koude klimaat. Ik mocht een paar rondjes met Andrew meerijden in de combine, zo’n grote bek heb ik in Nederland nog niet gezien! Daarna zijn we terug naar hun huis gereden, hebben daar gebak gegeten en zijn vervolgens weer terug richting Kingaroy gaan rijden, want het was inmiddels al half 5 geweest. Onderweg zijn we nog gestopt op een heuvel met daarop een klein kerkje waar toevallig net een stelletje ging trouwen, erg leuk om te zien! Eenmaal thuis heeft Wil snel gevoerd en hebben we met zijn allen de heerlijke maaltijd die Eline gemaakt had gegeten.

Daarnaast had ik deze week de taak om voor de hond en de kippen te zorgen van de medewerker die in het oude huis van de familie Beijsens woont. Hij ging een week op bezoek bij zijn dochter aan de kust, dus had gevraagd of ik op zijn dieren wilde passen. Helaas was ik een beetje vergeten dat ik niet zo van kippen houdt toen ik ja zei. Eén van de kippen was eieren aan het uitbroeien en daar moesten de kleine kuikentjes onder vandaan gehaald worden, omdat ze anders niet op de andere eieren blijft zitten. Maar zoals een moeder het betaamt, laat ze haar kinderen niet zomaar wegnemen. Gelukkig kreeg ik hulp van Wil, die de kip oppakte zodat ik de kuikens uit de nestkast uit kon halen en in een ander hokje kon zetten.

Al met al toch maar weer een druk weekje achter de rug! Ik heb ook deze week ontzettend leuke dingen gedaan, gezien en bijgeleerd! Ik heb zin in de aankomende week! Het weer is trouwens nog steeds stralend, al is het najaar hier, de temperatuur is overdag nog steeds niet onder de 25 graden en de zon schijnt volop!

Groetjes Sanne

  • 17 Maart 2015 - 13:52

    Sylvia:

    Wat is het toch leuk om je verslagen te lezen, Sanne!
    Spannende tijd die weer zo om is, je bent al weer over de helft van je stagetijd!
    Geniet ervan en we wachten in spanning af wat je deze week mee maakt!
    Groetjes, Arnold en Sylvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 18 Feb. 2015
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 4961

Voorgaande reizen:

19 Februari 2015 - 25 April 2015

Australië

Landen bezocht: