Op slangenjacht - Reisverslag uit Kingaroy, Australië van Sanne Hermans - WaarBenJij.nu Op slangenjacht - Reisverslag uit Kingaroy, Australië van Sanne Hermans - WaarBenJij.nu

Op slangenjacht

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

21 Maart 2015 | Australië, Kingaroy

Hallo allemaal,

Hier het reisverslag van alweer mijn vierde week Down Under. Afgelopen zondag is rustig begonnen, ’s ochtends heb ik wat aan mijn verslag gewerkt en omdat we zaterdag een dagje weg waren geweest en al wat achter liepen met het werk hebben we zondagmiddag in de stallen doorgebracht. Maandag was er weer een gewone werkdag. De werknemer van Wil was weer terug van zijn vakantie, dus konden we het iets rustiger aan doen.

Dinsdag hebben we naast de gebruikelijke werkzaamheden ook de pasgeboren zuivere gelten geselecteerd en ook de gelten aan het einde van de opfokperiode. Daarnaast moesten er nog wat dieren geënt worden. Na het enten stond ik te wachten op Daryl, die even de voerlijn aan het controleren was. Ik stond niet op te letten en ineens kwam Daryl snel op me af en trok me aan mijn arm opzij. Toen ik omdraaide zag ik een dat er een bruine slang op nog geen 20cm van de plek waar ik eerst stond langs kroop. Snel zijn we naar voren gegaan om het geweer te halen, maar toen we eenmaal terug waren was de slang al niet meer te vinden. Nadat we de zeugen hadden gevoerd zijn we nog een keer teruggegaan, maar nog steeds geen spoor…

Toen ik terug bij het huis van de familie Beijsens kwam, was de voeradviseur inmiddels al gearriveerd. Ik mocht meeluisteren wat ze allemaal te vertellen had, maar heel interessant was het niet. De voerspecialisten zijn niet gespecialiseerd op één diergroep, maar gaan allerlei soorten bedrijven langs. Het kwam er dus eigenlijk op neer dat ze er zo goed als niets van wist. Nadat de voerspecialiste weer huiswaarts was gegaan zijn we een rondje met de auto over de grond van Wil gaan rijden. Vanaf het huis was een hakselaar te horen, dus we waren benieuwd wat ze al zo vroeg aan het hakselen waren. Mooi meegenomen was dat Wil dan gelijk zijn vleesvee kon controleren. We kwamen uit bij een perceel waar Sorchum van de buren stond, dit waren ze met de hakselaar fijn aan het maken en werd door vrachtwagens van het land naar de boer gebracht. ’s Nachts heb ik niet zo goed geslapen vanwege mijn ontmoeting met de slang, maar gelukkig hebben we hem de afgelopen dagen niet meer gezien.

Donderdag heb ik weer iets van mijn to do list kunnen strepen: Tractor rijden in Australië. Er kwam een man houten palen brengen voor de omheining. Dus mocht ik met de MC Cormick naar achteren rijden, zodat de palen iets makkelijker afgeladen konden worden. Ook was Daryl, de werknemer van Wil afgelopen donderdag jarig. Na het werk zijn Wil en ik boodschappen gaan doen en hebben een krat bier voor Daryl meegebracht. Na het eten zijn met de krat naar Daryl gereden en hebben daar heerlijk op het terras gezeten met een pilsje.

Omdat we donderdag niet al het geplande werk hebben kunnen doen, hebben we dat vrijdagochtend maar afgemaakt. Op het bedrijf wordt aan eigen KI gedaan, dus mocht ik het laberatorium proces ook eens doen. Ik moest checken of het gevangen sperma in orde was en vervolgens verdunnen, in potjes doen en dicht sealen. Erg leuk om eens te doen, nu hopen dat de zeugen die met deze potjes zijn geïnsemineerd over vier weken allemaal drachtig worden gescand!

Zaterdagochtend zijn we ook weer op tijd begonnen met voeren, zodat we op tijd konden vertrekken om de quads op te halen in Dalby. Vanuit daar zijn we doorgereden naar Condamine. Daar is het andere bedrijf van Andrew, de akkerbouwer waar we vorige week zijn geweest, gevestigd. Aangekomen na de lange rit (ruim drie uur) hebben we eerst wat gedronken. Vervolgens heeft Andrew ons rondgereden over zijn bedrijf. In totaal heeft hij daar 5000 ackers aan grond, wat ongeveer 2000 hectare is en dit verdeeld over 2 percelen. Het grootste perceel is ruim 1600 hectare, het was dus een aardig stukje rijden voor we rond waren! Momenteel staat daar nog 600 hectare sorchum wat ze tijdens pasen gaan oogsten. Daarna heeft Andrew ons een feedlot laten zien, waar 20.000 stuks vleesvee worden gehouden. Erg leuk om een keer van dichtbij te hebben gezien. Helaas hebben we het alleen vanuit de auto gezien omdat we niet wisten of we wel welkom waren.

Na deze ‘rondleiding’ zijn we weer teruggereden richting Kingaroy, omdat de varkens weer gevoerd moesten worden. Ondertussen heb ik lekker pannenkoeken gebakken! Het is hier nu half 11 ’s avonds en ik zit hier te genieten van de regen die op het dak klettert, al hopend dat de temperatuur morgen iets lager zal zijn. Want drie dagen op rij temperaturen boven de 35 graden is wel een beetje veel van het goede. ;)

Groetjes uit het warme Australië,
Sanne

• 21 Maart 2015 - 19:46

Marij:

Hoi Sanne,
    Weer 'n mooi verslag!
    Wat gaat de tijd snel, je hebt er alweer 'n maand op zitten